A LEAN workshop bevezető kérdése:
„Mi az ami, ha változna a munkahelyeden ma, holnap nagyobb örömmel mennél dolgozni?”
Mielőtt tovább olvasnád, válaszolhatsz Te is a kérdés-re.
Neked mi lenne az?
Ami bennem az elhangzottakból lecsapódott: megfelelő munkatárs megtalálása, a főnök hozzáállása, a munkatársak változása lenne. Ezekkel a válaszokkal tudok azonosulni, mert az én válaszaim is nagyon hasonlóak lennének. Közös bennük az ember, és ez jó. Jó emberek rossz folyamatban, ugyanis ROSSZ EMBEREK NINCSENEK, CSAK ROSSZ FOLYAMATOK! Ezt Jim Womack-tól idéztem, aki 30 éves LEAN tapasztalata alapján tette ezt a megállapítást. Ez a megállapítás segíthet távolságot venni, amikor belekerülünk olyan szituációba, ahol felerősödik bennünk a harag, szomorúság, vagy csalódottság. Ilyenkor egyáltalán nem könnyű megőrizni a nyugalmunkat. Ha érzelmi intelligenciánkra hagyatkozunk, hamarabb felismerhetjük érzelmeinket és hasznos jelzés lehet pl. a harag, hogy ott a folyamatban van egy hiba. Minél hamarabb felismerjük érzelmeinket, annál higgadtabban tudjuk kifejezni és tisztázni a szituációt.
Tehát ha a folyamatot javítjuk, az emberek is jobbá válnak, ez nagyon lényeges, azonban nem elég.
Az első LEAN bevezetéseknél a folyamatokra helyezték a hangsúlyt. Javulást értek ugyan el, azonban idővel visszasüllyedtek a kezdeti állapothoz. A LEAN vállalatvezetés hosszú távú fenntartható fejlődéséhez a folyamaton kívül, további 3 fontos alapelv szükséges úgymint:
- Filozófia, ahol a döntéseket a hosszú távú célokra alapozva hozzák meg.
- Az emberek és partnerek tisztelete, kihívások elé állítása, és fejlődésének biztosítása.
- Probléma megoldás, ahol a munkatársak bevonásával, konszenzus alapján folyamatosan tanuló szervezet épül fel, a folyamatos fejlesztés (Kaizen) és folyamatos önkritika (Hansei) segítségével.
A fentiekből kiemelnék 2 kifejezést, amelyek fölött eddig átsiklottam és a coach tanulmányaim alatt döbbentem rá, hogy ezek mennyire fontosak.
Az első az EMBEREK TISZTELETE. A tisztelet alatt most nem az udvariasságot értem, hanem azt, hogy tisztelem és elfogadom a másikat és magamat. Ez biztosítja azt a keretet, amelyben őszinte visszajelzést adhatok a másik ember viselkedésére, és kérhetek Tőle a saját viselkedésemre vonatkozóan. A tisztelet ez a fajtája csodákra képes, legalábbis a saját tapasztalataimból ezt a következtetést vontam le.
A második fontos kifejezés a HANSEI, ami a fejlődés érdekében végzett kritikus önvizsgálatot jelent. Az önvizsgálat helyett én, az önreflexiót használom, célja rátekinteni egy cselekedetemre és arra törekedni, hogy mit, miért tettem, mi volt bennem akkor, mit feltételeztem, mit teszek legközelebb, hogy elérjem a kívánt hatást.
A fentiekkel nem szükséges megvárnunk a LEAN bevezetését, már holnap is gyakorolhatjuk az emberek tiszteletét, elfogadását, hogy őszintébb kapcsolatot építhessünk ki.
Kérhetünk visszajelzést a saját viselkedésünkre, és megkérdezhetjük adhatunk-e visszajelzést az ismerőseink viselkedésére.
Gyakorolhatjuk a Hansei-t vagy önreflexiót, a saját fejlődésünkre.
Fejleszthetjük érzelmi intelligenciánkat, hogy érzelmeinkhez jobban kapcsolódjunk és megjelenésüket jelzésként felfogva beavatkozzunk a folyamatba. Ennek hasznát a munkahelyen kívül a magánéletben is megtapasztalhatjuk.
Ha érdekesnek találtad a cikket, és többre vagy kíváncsi a LEAN-ről vagy az érzelmi intelligenciáról, keress bátran.
Tisztelettel: Kanyó Csaba
Lean szakmérnök, Business és Life coach
e-mail: kanyo.csaba@gmail.com